З
огляду на сучасні вимоги суспільства і лінгвометодичної науки до формування і
розвитку мовної особистості вбачається нагальна необхідність впровадження
інноваційних підходів до навчання учнів початкової школи з метою зміни
ціннісно-смислових установок на уроках читання, поєднання різних аспектів
опрацювання навчального матеріалу для формування комунікативної компетентності
школярів [21,
с. 3].
Саме
розробка навчального змісту уроків читання повинні передбачати реалізацію трьох
основних напрямків, що сприятимуть формуванню мовної особистості, готової до
активної, творчої діяльності в усіх сферах життя:
1) дати учням теоретичні знання з мови і сформувати вміння використовувати їх у практиці комунікативної взаємодії; 2) розвивати мислення школяра, творчі вміння і здібності для успішного спілкування;
3) виховувати національно свідому мовну особистість, здатну доречно комунікувати у різних формах, стилях і жанрах мовлення [19, с. 32].
1) дати учням теоретичні знання з мови і сформувати вміння використовувати їх у практиці комунікативної взаємодії; 2) розвивати мислення школяра, творчі вміння і здібності для успішного спілкування;
3) виховувати національно свідому мовну особистість, здатну доречно комунікувати у різних формах, стилях і жанрах мовлення [19, с. 32].
Від
комунікативної компетентності комуніката і комуніканта залежить успішне
спілкування. Комунікативна компетентність включає ряд компетентностей
(предметну, соціолінгвістичну, соціокультурну, мовну, стратегічну), звичайно,
що всі вони важливі, особливо мовна, оскільки її формування відбувається
безпосередньо на уроці читання[4, с.
3].
До
мовної компетенції відносять уміння оперувати засобами мови, дотримуватись норм
літературного мовлення, швидко і доречно вживати мовні засоби, утворювати
різнотипні стилістично диференційовані висловлювання, редагувати власне і чуже
мовлення, володіти всіма стильовими засобами української мови [57, с. 14].
Розвиток
мовленнєвої діяльності учнів, формування комунікативної компетенції, культури
спілкування має стати провідним завданням навчання читанняяк базового предмета
в початковій школі. Набуті лінгвістичні знання та повноцінні мовленнєві вміння
і навички не лише забезпечать можливість подальшої мовної освіти в основних
класах, а й значною мірою забезпечать людині вільне самовираження в усіх сферах
суспільно-виробничого життя. Тому першочерговим завданням освіти є формування й
удосконалення мовного спілкування [60, с. 149].
Сьогодні
існує ряд інноваційних технологій та методів. Усі вони застосовуються на уроках
читаннявідповідно до тематики, мети та вимог, які
зазначені в стандарті основної загальної освіти:
·
розвиток комунікативної
компетенції, яка передбачає розвиток мовленнєвої, мовної, соціокультурної,
навчально-пізнавальної компетенцій;
·
розвиток і виховання здатності та готовності до
самостійного і безперервного навчання української мови: а) подальшої самоосвіти
за допомогою української мови в інших галузях
знань; б) розвиток здатності до самооцінки через спостереження за власною
промовою рідною мовою; в) формування громадянина і патріота [69, с. 10-11].
Поставлені
цілі можуть бути реалізовані за умови використання всіх груп інноваційних
технологій:
·
технології
пояснювально-ілюстративного навчання, в основі яких лежить інформування,
просвітництво учнів і організація їх репродуктивної діяльності з метою
вироблення загальнонавчальних умінь і навичок;
·
особистісноорієнтовані
технології навчання, що створюють умови для забезпечення власної навчальної
діяльності учнів, врахування та розвитку індивідуальних особливостей школярів;
·
технології розвивального
навчання, в центрі уваги яких – спосіб навчання, задіяння внутрішніх механізмів
особистісного розвитку учнів, їх інтелектуальних здібностей [48, с. 147].
Саме
лінгводидактичні підходи до навчання читанняв початковій школі
(комунікативно-діяльнісний, культурологічний, функціо-нально-стилістичний) є
важливими, взаємовпливаючими і невіддільними один від одного. Вони вимагають
оновлення сучасної лінгвометодичної бази, переорієнтування мети навчання мови з
формування не тільки лінгвістичної компетенції мовця, а й комунікативної в
єдності з пізнавальною.
О.
Біляєв зазначив, що питання методів навчання читанняв
сучаснійшколі, зважаючи на складність і масштабність,
потребують, звичайно, спеціального дослідження й належного висвітлення [2, с.
6]. У зв’язку з різними способами взаємодії вчителя і учнів філолог обґрунтував
основні методи навчання в школі: усний виклад учителя (розповідь, пояснення),
бесіда вчителя з учнями, спостереження учнів над мовою, робота з підручником,
метод вправ.
У полі зоруС. Караманабули інноваційні методи
навчання, зокрема дискусія, рольова гра, моделювання, метод кейса як способи
інтенсифікації та оптимізації навчально-виховного процесу [52, с. 130-135].
М. Проць подає систему методів
проблемно-розвивального навчання: інформаційно-рецептивний,
спонукально-репродуктивний, стимулюючо-пошуковий, спонукально-пошуковий і метод
проблемного викладу навчального матеріалу. В основу цієї класифікації покладено
рівень і характер навчально-пізнавальної діяльності учнів, а назви методів
відбивають види взаємозв’язаної діяльності вчителя та учнів. У наведеній
системі зроблено спробу врахувати психологічний аспект, що передбачає
репродуктивний і пошуковий підходи до навчання й визначення методів. Метод
проблемного викладу в цій систематиці займає особливе проміжне місце між
репродуктивними і пошуковими методами [74, с. 83].
У світлі сучасних тенденцій розвитку методики
викладання української мови колектив авторів на чолі з А. Пономаренком
зосереджується, крім іншого, на методі нейролінгвістичного програмування (НЛП).
Активними методами навчання методисти називають евристичне спостереження,
порівняння, конструювання, моделювання, смислове бачення, метод творчої
реалізації [71, с. 248].
У полі зору Д. Семчук– класифікація інноваційних
методів навчання за технологічною спрямованістю: продуктивна технологія
(пояснення, інструктаж, робота з книгою, вправи, демонстрація, ілюстрація,
відеометод), технологія співпраці (бесіда, обговорення, дискусія, пізнавальна
гра, метод програмованого навчання, практичний метод, метод проблемного
навчання, навчальний контроль), поблажлива технологія (розповідь, дискусія,
диспут, гра, ситуаційний метод, нетрадиційні методи) [87, с. 43-44].
Об’єктивна потреба в застосуванні нового
педагогічного досвіду зумовила те, що в ключі найновіших способів продуктивного
навчання С.Корватзосереджується на трьох групах методів:
- когнітивних – метод емпатії, метод смислового,
образного бачення; метод символічного бачення; метод евристичних запитань;
метод евристичного спостереження; метод дослідження, метод конструювання
понять, правил; метод гіпотез, метод прогнозування та ін.;
- креативних – метод придумування; метод «Якби…»;
метод образної картини; метод аглютинації; «розумовий штурм»; метод синектики;
- організаційно-діяльнісні – метод учнівського
планування; створення освітніх програм учнів; самоорганізації навчання;
взаємонавчання; метод рецензії; метод рефлексії; метод самооцінки [39].
Відстоюючи ноосферний підхід до організації мовної
освіти, Т.Донченко зазначає: «Заняття слід будувати так, щоб діти бачили не
лише «сухі» граматичні абстракції та форми, а відчули животворящий Дух букви,
чарівну музику рідного слова, усвідомили мову не лише як власне лінгвістичну
систему, а як Божественний Логос, велику таємницю Космосу. Тобто, потрібно
одухотворити процес вивчення мови, формувати у дітей її «чуття», виробляти
духовно-лінгвістичну Інтуїцію, без якої неможливе заглиблення в атомне ядро
Слова» [21, c. 3]. У зв’язку з цим учений великого значення надає етимологічним
коментарям як способу проникнення в таємниці рідного слова, одухотвореного
навчання.
Підсумовуючи, потрібно вказати на
складність і багатоаспектність проблеми методів навчання мови. Дослідження
потребують інноваційні способи формування україномовної особистості, механізми
функціонування методів, що забезпечують організацію й проведення навчальних
технологій, оскільки проблема методів навчання читання набула нового акценту й виявилася як
проблема навчальної технології.
Як зазначає Л. Варзацька, інноваційніметоди на уроках читанняє важливим складником
особистісно зорієнтованого розвивального навчання. Учень і вчитель є
рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчально-виховного процесу. Вони
спільно визначають мету діяльності, об'єкт, суб'єкт, засоби діяльності,
результати навчання. Під час такого спільного пошуку здійснюється обмін
думками, знаннями, способами діяльності, унаслідок чого відбувається
рефлексія, оцінювання здобутих результатів. Учні усвідомлюють, чого досягли на
певній сходинці пізнання, що вони знають, як виражають своє емоційне ставлення
до об'єкта навчання, як збагатився особистісний досвід творчої діяльності [7,
с. 5].
Своєрідною рисою інноваційних методів навчання є використання власного досвіду учнями під час розв'язання
проблемних питань. Школярам надається максимальна свобода розумової діяльності
в побудові логічних ланцюгів. Це зумовлено потребою самостійно розв'язувати
складні проблеми, звільняючи учня від традиційної ролі спостерігача в
навчальному процесі. В інтерактивному навчанні учні навчають один одного,
отже, можна говорити про навчання діалогового характеру.
Аналіз літератури засвідчує, що автори, вивчаючи різні аспекти
функціонування інноваційних методів навчання, дають їм однакові позитивні характеристики. На основі
узагальнення лінгводидактичних студій можна виділити основні ознаки інноваційних методів навчання читання:
— інноваційніметоди – один із
провідних засобів навчання читанняна сучасному етапі;
— інноваційніметоди мають значні
можливості для формування мовної, мовленнєвої, соціокультурної, комунікативної
компетенцій учнів;
— інноваційніметоди стимулюють
самостійність і креативність учнів в опануванні, узагальненні й систематизації
теоретичних знань учнівпочаткових класів [38, с. 62].
Названі методичні особливості зумовлюють збільшення питомої ваги
використання інноваційних методів на уроках читання, коли відбувається
узагальнення й систематизація знань, уведення нових комунікативно орієнтованих
відомостей з метою формування мовної особистості.
Інтерактивні методи навчання виступають важливою складовою уроку читання. Однак на сьогодні відсутня класифікація таких методів. Методи навчання
можна класифікувати за різними ознаками. Головне при цьому, як зазначає Н.
Будій, не виходити за межі єдиної основи, чітко її дотримуватися за будь-якого
підходу до класифікації [5, с. 129].
Оскільки метод є складовою ширшого поняття «технологія навчання», доцільно
диференціювати інноваційні методи навчання читаннявідповідно до
класифікацій інноваційних технологій. Поділяємо думку О.Пометун,
Л. Пироженко, які виділяють чотири групи технологій залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів:
Л. Пироженко, які виділяють чотири групи технологій залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів:
—технології колективно-групового
навчання– технології, що передбачають одночасну спільну (фронтальну) роботу
всього класу;
— технології
кооперативного навчання (організація навчання у малих групах учнів, об'єднаних
спільною навчальною метою: робота в парах, карусель, робота в малих групах,
акваріум тощо);
— технології ситуативного
моделювання — побудова навчального процесу за допомогою залучення учня до
гри, передусім ігрове моделювання явищ, що вивчаються;
—технології опрацювання дискусійних питань –широке публічне
обговорення якогось суперечливого питання [30, с. 42-43].
Визначені інноваційнітехнології функціонують на всіх уроках, отже, можна вважати цю класифікацію
загальнодидактичною.
В основу диференціації інноваційних методів навчання читання
І. Старагіна ставить такі принципи: технологічний, що співвідносить метод з відповідною технологією, та типологічний, що залежить від типу уроку –української мови чи розвитку мовлення [81, с. 13].
І. Старагіна ставить такі принципи: технологічний, що співвідносить метод з відповідною технологією, та типологічний, що залежить від типу уроку –української мови чи розвитку мовлення [81, с. 13].
Як свідчить аналіз фахової літератури, у підходах авторів до визначення
інноваційних методів навчання читаннявідсутня чіткість,
натомість простежується термінологічний різнобій, коли один і той же метод
називають по-різному й навпаки. Не завжди враховуються функціональні
властивості методу відповідно до вікових особливостей молодших школярів. Це
дає підстави до певних обмежень у характеристиці інноваційних методів
навчання. Тому зупинимося лише на тих, що широко використовуються на уроках читанняв початкових класах.
Надзвичайно важливими на уроках читанняв початковій школі є методи колективно-групового навчання, що
передбачають опанування навчального матеріалу фронтально з метою пояснення,
уточнення певних мовних положень, посилення уваги учнів до складних або
проблемних питань розвитку й функціонування мови. До них відносимо метод
«мікрофон» іметод «вирішення проблеми». Ефективність таких методів посилюється
методично вдалим їх поєднанням з іншими методами і прийомами навчання.
Інноваційні методиколективно-групового
навчання передбачають одночасну спільну роботу класу (фронтальну), коли
учні оволодівають однаковим навчальним матеріалом, або ж у межах певних груп
(групову). Фронтальна робота є ефективною за умови наявності в навчальному
матеріалі проблеми, що потребує колективного обговорення та прийняття спільного
вирішення. Групова робота вимагає чіткого розподілу завдань між усіма учнями в
окремих групах [28, с. 97].
Усі учні працюють разом чи індивідуально над одним завданням із подальшим
контролем результатів. Так, метод «Мікрофон» надає змогу кожному сказати щось
швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.
Учні передаватимуть мікрофон один одному, по черзі беручи слово. Обов'язково
надавати слово тільки тому, хто отримує мікрофон. Головне запропонувати учням
говорити лаконічно й швидко. На думку фахівців, важливо не коментувати й не
оцінювати подані відповіді одразу після кожної репліки. Важливою умовою функціонування
методу «Мікрофон» є наявність аналітичних коментарів учителя або когось із
учнів після всіх виступів.
«Мозковий штурм», що широко використовується для розв'язання конкретної
проблеми, М. Пентилюк, Т. Окуневич називають розумовим штурмом і теж відносять
до технологій колективно-групового навчання [64, с. 81]. Метод «мозкового
штурму» спонукає учнів виявляти уяву та творчість, дає змогу їм вільно
висловлювати власні думки. Мета «мозкового штурму» чи «мозкової атаки» в тому,
щоб зібрати якомога більше ідей з проблеми від усіх учнів протягом обмеженого
часу. Після презентації проблеми та чіткого формулювання проблемного питання
(його краще записати на дошці) учитель пропонує всім висловити ідеї,
коментарі, навести фрази чи слова, пов'язані з проблематикою. Усі пропозиції
записуються на дошці чи на великому аркуші паперу в порядку їх виголошення без
зауважень, коментарів чи запитань. Усі учні заохочуються до висування ідей.
Учителеві варто особливо підтримувати й фіксувати креативні ідеї.
До методівколективно-групового
навчання відносять«лінгвістичну дуель». Вона проводиться учнями у
вигляді взаємоопитування: за відведений час школярі ставлять один одному
запитання й зразу ж відповідають на них. Якщо хтось не знає відповіді,
звертається за допомогою до однокласників. Практика доводить, що цей метод
особливо зацікавлює учнів, привчає чітко формулювати запитання, логічно,
точно й стисло відповідати на них, учителеві ж допомагає заощадити час на
уроці з метою активізації комунікативної діяльності учнів [26, с. 19].
Особливої значущості набуває використання методів кооперативного
навчання: робота в малих групах, у парах, діалог, «акваріум», «карусель»,
пошук інформації, спільний проект тощо. Це зумовлено потребою самостійно
розв'язувати складні проблеми, звільняючи учня від традиційної ролі спостерігача
в навчальному процесі [58, с. 11].
Важливе місце на уроках читанняв початкових класах
посідають методи ситуативного моделювання, до яких відносять імітаційні
ігри, спрямовані на відтворення відомих учням процесів, дій, видів суспільно
значущої діяльності, наприклад, ігри суд, екскурсовод тощо.
Запропонувавши учням стати в позицію вчителя («Уявіть собі, що ви вчителі.
Які б вправи ви запропонували учням для перевірки домашнього завдання?»),
педагог спонукає їх наслідувати його, зокрема: відповідально готуватися до
роботи; виконати вдома заплановані для виконання учнями завдання; запропонувати
цікаву вправу та спосіб її виконання; домагатися культури власного мовлення,
не допускаючи в ньому порушень, жаргонізмів, суржикових слів тощо. Систематичне
впровадження цього методу змушує учнів знаходитися в стані мобілізаційної
готовності до уроку [85, с. 62].
Імітація фрагмента судового слухання, наприклад, суд над суржиком, сленгом,
що широко вживаються в мовленні учнів, дає змогу учням розіграти судовий процес
за участю невеликої кількості осіб: судді, який буде слухати обидві сторони й
приймати остаточне рішення, обвинувачуваного й обвинувача або їхніх
представників. Як правило, спочатку обирається ситуація (судова справа,
випадок, дилема) для вивчення. Перевіряється, чи відповідає вона очікуваним
результатам та темі уроку.
Готується додаткова інформація (статистика, думки фахівців, закони тощо)
або продумується посилання на неї. Якщо необхідно, інформація може бути подана
на дошці, у папках, книжках, електронних носіях тощо. Прогнозуються можливі
варіанти розв'язання ситуації. Готується план проведення судового слухання
(його регламент записується на дошці). Відбувається ознайомлення класу з
процедурою слухання. Розподіляється клас на три однакові групи: судді, обвинувачі
й обвинувачувані. Розігрування ситуації за ролями імітує реальність виконання
ролей учасникам і надання їм можливості діяти в модельованій комунікативній
ситуації.Такий метод дає змогу учням отримати спрощене уявлення про процедуру
прийняття судового рішення, удосконалити комунікативні властивості певного
соціокультурного спрямування [66,
с. 109].
Важливим є вихід дітей з ролей. Для цього проводиться детальне обговорення
ситуації. Бажано, щоб кожен учасник відповів на запитання: «Як ви себе почували
в тій чи іншій ролі?», «Що подобалось під час гри, а що — ні?», «Чи бували ви
самі в подібній ситуації?», «Чи була вирішена проблема? Чому? Як вона була
вирішена?», «Яким чином цей досвід може вплинути на ваше подальше життя?»,
«Які труднощі спілкування виникли?», «Які шляхи подолання комунікативних
невдач?» тощо.
Інноваційні методи — надзвичайно гнучка, динамічна категорія в сучасній
лінгводидактиці. Таким чином, остаточне віднесення того чи іншого
інноваційного методу навчання української мови до певної класифікаційної групи
можливе лише за врахування умов їх функціонування в конкретних навчальних
ситуаціях [17,
с. 22].
Отже, інноваційні методи навчання читанняє важливою складовою вдосконалення комунікативних умінь і навичок молодших
школярів. Ці методи спираються на самостійну пізнавальну активність учнів,
орієнтовані на розвиток здатності вирішувати проблеми колективно, залучаючи
учнів до групових дискусій, проектної діяльності, забезпечують реалізацію
комунікативно-діяльнісного підходу на уроках читання.Необхідно обов'язково передбачити системне застосування інноваційних
методів навчання, за допомогою яких досягалося б раціональне поєднання
самостійної, парної та групової діяльності учнів з метою вироблення
комунікативно значущих умінь діяти в різних соціальних групах.
Немає коментарів:
Дописати коментар